اين رويه منجر شده است زيان سرمايهگذاران در بورس به 5.3 درصد برسد.به گزارش همشهري، درست از زماني كه برجام به نتيجه رسيد خبرهايي مربوط به انعقاد قراردادهاي تجاري شركتهاي خودروساز با شركتهاي خودروساز خارجي مانند فيات، بنز، كرايسلر و... در همه جا منتشر شد. البته انتشار چنين خبرهايي بيسابقه نبود و در طول سالهاي قبل هم خبرهايي به روشهاي ديگري منتشر ميشد اما اينبار گويا همزمانشدن انتشار اين خبرها با اجراي برجام تأثير رواني زيادي بر فضاي سرمايهگذاري بورس گذاشت بهطوريكه حجم خريد سهام شركتهاي خودروساز بهشدت افزايش يافت و حتي در برخي از هفتهها بيش از 40درصد از كل معاملات بورس را تشكيل ميداد.
اما همان زمان مشخص نبود سرمايهگذاران براساس چه تحليلي سهام شركتهايي كه حاشيه سودشان 4درصد است و بدهيهاي سنگين مالي دارند را ميخرند، آيا تشكيل صفهاي سنگين براي سهام شركتهاي خودروساز صرفا بهدليل انتشار اخبار مثبت در مورد اين صنعت بود كه پايه و اساس مشخصي نداشت؟
طرح اين پرسشها اين نظريه را تقويت كرده است كه سهامداران به دنبالهروي از هم بهصورت جمعي بخش عمدهاي از سهام اين شركتهاي خودروساز را خريداري كردهاند. كارشناسان اكنون با يك تأخير هميشگي ميگويند بروز چنين رويهاي در مورد سهام شركتهاي خودروساز درست نبود و همين رويه اكنون منجر به افت شاخصهاي بورس شده و نزول صنعت خودروسازي اثر منفي بر كل بورس گذاشته است. بهطوري كه شاخص كل بورس تهران هفته قبل 2051واحد افت كرد و باعث شد مقدار زيان سرمايهگذاران از ابتداي سال تاكنون به 5.3درصد برسد.
در عين حال اطلاعات آماري از عملكرد خودروسازها نشان ميدهد ارزش كل سهام شركتهاي اين گروه و در راس آنها ايرانخودرو 12.2درصد در هفته قبل كاهش يافته است. اين بالاترين ميزان زيان در طول يك هفته است. سهامداراني كه از سال قبل در حال خريد سهام شركتهاي اين گروه هستند همچنين در يكماه گذشته 17درصد زيان كردهاند. با اين مقدار زيان گروه خودروسازي پس از 2گروه ابزار پزشكي و دستگاههاي برقي در رتبه سوم صنايع زيانده يك ماه قبل ايستاده است.
- مشكل بازار دنبالهروي از صنعت خودرو است
عظيم ثابت كارشناس بازار سرمايه و مدير عمليات بازار تأمين سرمايه آرمان درباره اثر شركتهاي خودروساز بر شاخص بورس گفت: قيمت سهام شركتهاي خودروساز بهصورت هيجاني افزايش يافت تا جايي كه دچار حباب قيمت شدند اين درحالي بود كه اين شركتها بهدليل زيان انباشته نميتوانستند تا چند سال آينده تقسيم سود كنند و اين موضوع نشان داد كه قيمت سهام اين شركتها هيجاني شده و سهامداران با خريد سهام شركتهاي خودروساز بهدنبال نوسانگيري بودند.
او افزود: منتفي شدن قرارداد شركت فيات با ايرانخودرو و همچنين جلوگيري از تجديد ارزيابي داراييها و نيز بروز كشمكشهاي حاشيهاي در بازار سرمايه بهانهاي شد تا روند بازار سرمايه از حالت رشد به حالت اصلاحي و كاهشي تغيير كند. مدير عمليات بازار تأمين سرمايه آرمان ادامه داد: هرچند كه بازار سرمايه هماكنون با افت قيمت و افزايش فشار فروش مواجه شده است، اما يكي از مشكلات فعلي بازار سرمايه پيروي بازار از صنعت خودرو است بهطوريكه با كاهش سهام اين شركتها، ساير شركتها نيز با افت مواجه ميشوند اين در حالي است كه بايد هر صنعت در جايگاه خود ارزشگذاري شود.
- تصور پيشرو بودن خودروييها بيمعني است
محمدعلي احمدزاداصل كارشناس بورس با بيان اينكه بازار سهام در شرايط ركود كسب و كار دنبال يافتن پيشروي مطمئنتري است، گفت: بهدليل تداوم سايه سنگين ركود، جريان نقد عملياتي در شركتهاي بورس نتوانسته است انتظار سهامداران را برآورده كند.
او افزود: عدمتحرك اقتصاد كلان ايران در دوره كوتاهمدت و تداوم سايه سنگين ركود در كنار طولاني شدن انتظارات سهامداران براي تحقق آثار اجراي برجام در حوزههاي اقتصادي و سرمايهگذاري باعث شده تا ميان انتظارات آتي و تحولات عملياتي شركتها نتوان تعادل ايجاد كرد.
احمدزاداصل در پاسخ به اين پرسش كه دليل رشد صنعت خودرو همزمان با اجراي برجام با وجود تداوم سايه سنگين ركود بر فضاي كسب و كار و كمبود نقدينگي چه بود؛ پاسخ داد: در گروه خودروسازان اگر چه ارزش ذاتي و جايگزيني در برخي شركتها وجود دارد، اما قيمت سهام در اين گروه در ماههاي اخير بدون دليل و بيرويه رشد كرد. از سوي ديگر شائبه انعقاد قراردادهاي جديد خارجي با خودروسازان داخلي باعث تشديد اين روند شد و اين در حالي است كه هيچيك از اين قراردادها تاكنون منجر به ورود جريان نقد عملياتي در بنگاهها نشده است.
وي ادامه داد: هنوز در فضاي ركود فعلي صنايع داخلي ازجمله خودروسازان با پسرفت مواجه هستند و از اينرو با توجه بهوجود صنايع بزرگ بنيادي در بورس تهران تلقي رهبر بودن صنعت خودرو بيمعني است. بر همين اساس در شرايط فعلي سرمايهگذاري در صنعت خودرو براي سفتهبازي و نوسانگيري در كوتاهمدت مناسب بوده، اما از نظر بنيادي نميتواند انتظارات سرمايهگذاران را برآورده كند.
- بورس تحتتأثير خودروسازهاست
پويان دارابي، مديرعامل يك كارگزاري بورس هم در اينباره گفت: بهدليل پيشرو شدن صنعت خودرو همزمان با اجراي برجام در ديماه سال گذشته، فضاي كلي معاملات تحتتأثير اين گروه قرار گرفته است.دارابي عنوان كرد: هنوز هيچيك از متغيرهاي كلان اقتصادي از ارزندگي سهام خودروسازها حكايت ندارد اين در حالي است كه مالكان شركتهاي خودروساز با اما و اگر معتقدند با حل مشكلات بانكي و گشايش يوزانس ميتوانند تسهيلات با نرخ سود 6درصدي دريافت كنند.
بهگفته او هنوز اين اتفاق بهراحتي براي شركتهاي ايراني امكان پذير نيست و مشكلات مالي در اين گروه حل و فصل نشده است. وي افزود: ديدگاه خوشبينانه در اين زمينه گشايش تسهيلات بانكي خارجي با نرخ بهره 6درصدي در كنار افزايش سرمايه از محل آورده نقدي است كه ميتواند هزينههاي مالي سنگين خودروسازان را از بين ببرد، اما ديدگاه بدبينانه نيز معتقد است توان مردم براي خريد خودروهاي سواري كاهش يافته و با نرخ سود بانكي فعلي، توليد توجيهي ندارد.
- خودروسازها مقصر رديف اول ريزش بورس
مهدي دانايي، كارشناس بازار سرمايه گفت: به اعتقاد من دليل اصلي ريزش بورس طي مدت اخير اخبار ضدو نقيض در صنعت خودرو است كه گاهي بهصورت هدفمند صورت ميگرفت. دانايي ادامه داد: مدت زمان زيادي است كه بورس به اخبار ضدو نقيض گروه خودرو كه تعداد آنها كم هم نيست واكنشهاي قابل توجهي نشان ميدهد و روند معاملات كل بازار تحتتأثير كامل جريانات اين گروه قرار دارد. اگرچه از قبل هم هشدار داده شد كه معضل رهبر شدن و راهبري گروه خودرو ميتواند آفتهايي را براي كل جريان بازار سرمايه پديد آورد.
نظر شما